Vanliga frågor
Här nedan listas de vanligaste frågorna vi får gällande våra auktioner. Välj om det gäller en nät- eller liveauktion. Klicka på frågan för att se svaret
Nätauktion | Liveauktion |
- Hur registrerar jag mig som nätkund?
- Hur går budgivningen till?
- Tillkommer det moms på objekten?
- Tillkommer inropsavgift?
- Har ni reservationspriser?
- Kan man lägga bud under utgångspriset?
- Jag kommer inte in på mitt konto / Jag har glömt mitt lösenord
- Hur fungerar Maxbud?
- Hur ser budstegen ut?
- Hur lägger jag till favoriter?
- Vem ska jag ringa om frågor på auktionsobjekt?
- När kan jag besiktiga objekten?
- När kan jag hämta objektet?
- Var hittar jag information kring visning och avhämtning?
- Vem ansvarar för mina objekt efter avslutad auktion?
- Hur vet jag att jag vunnit ett objekt?
- När kommer fakturan?
- Hur beställer jag frakt/Vart ser jag att frakten är godkänd?
- Hur betalar man
- Min faktura står inte som betald.
- Var ligger auktionsarkivet?
- Finns det garanti på objekten?
- Jag har kundkort hos er, gäller det på nätauktionen?
- Erbjuder ni finansiering?
1. Hur registrerar jag mig som nätkund?
Klicka på Registrera dig och fyll i alla uppgifter. Efter ni läst igenom och godkänt avtalet klicka på skicka. Därefter kommer ett bekräftelsemail på ert användarnamn och lösenord. Spara sedan ert användarnamn och lösenord till kommande nätauktioner. (Förvara ert användarnamn och lösenord i säkert förvar).
Varje objekt har en specifik avslutningstid. När det återstår 2 minuter innan objektet avslutas och bud lägges, förlängs budtiden med 2 minuter. Om inga bud läggs avslutas objektet vid utsatt tid.
3. Tillkommer det moms på objekten?
Det framgår klart och tydligt på varje objekt om det tillkommer moms eller ej.
Ja, det tillkommer inropsavgift på alla objekt. Moms tillkommer på inropsavgiften.
Nej, vi har inga dolda reservationspriser. Dock har vi ett synligt utgångspris.
6. Kan man lägga bud under utgångspriset?
Nej, det kan man inte.
7. Jag kommer inte in på mitt konto / Jag har glömt mitt lösenord
Om ni inte kommer in på ert kontot kan ni beställa ut ett nytt lösenord på denna länk http://tovek.se/glömt-lösenord
Ert nya lösenord kommer då till er registrerade mail.
För att ert nya lösenord ska fungera så måste man klicka på länken i mailet.
Om det inte hjälper, vänligen kontakta oss på 0346-48770 eller skicka ett mail till info@tovek.se
8. Hur fungerar Maxbud?
Bevakningsbud läggs som vanligt, men funktionen kommer bevaka ditt maxbud och höja enligt en given budstege. Budstegen kan du se i nästa punkt. Har du lagt in ett maxbud så höjer det alltså med minsta höjning så länge
Ledande bud/ Utgångspris |
Minsta höjning |
Högsta höjning |
0-99 | 1 | 500 |
100-999 | 50 | 1000 |
1000-4999 | 100 | 5000 |
5000-9999 | 200 | 10000 |
10000-20999 | 500 | 50000 |
21000-199999 | 1000 | 100000 |
200000-499999 | 5000 | 100000 |
500000-999999 | 10000 | 500000 |
1000000- | 50000 | 2000000 |
10. Hur lägger jag till favoriter?
Klicka på den gråa stjärnan inne på varje rop lägger ni till den som favorit. Ni hittar sedan era favoritmarkerade rop inne på Mina bud & favoriter.
11. Vem ska jag ringa om frågor på auktionsobjekt?
Genom att klicka på + Visa mer info om varan, betalning, visning, avhämtning, frakt m.m. på det ropet ni är intresserad av så finns kontaktperson där.
12. När kan jag besiktiga objekten?
Detta kan ni göra på aviserade datum och tider för visning inför varje nätauktion.
13. När kan jag hämta objektet?
Det finns en angiven tidpunkt för avhämtning.
14. Var hittar jag information kring visning och avhämtning?
För avslutade: Om ni har vunnit hittar ni informationen i mailet med fakturan och/eller inne på ”mina bud och favoriter”. Annars ser ni det i /auktionsarkivet
Klicka på + Visa mer info om varan, betalning, visning, avhämtning, frakt m.m. på det ropet ni är intresserad av så finns informationen där.
15. Vem ansvarar för mina objekt efter avslutad auktion?
Auktionsfirman ansvarar för objekten fram till avhämtningsdagen. Därefter ansvarar köparen för objekten.
16. Hur vet jag att jag vunnit ett objekt?
Ni får ett vinnarmail på ert inköpta objekt till den mailadress ni har uppgivit vid inregistreringen. Ni kan även logga in och klicka på Bud & Favorieter, för att se er budhistorik.
Fakturan kommer efter att hela dagens auktioner är avslutade. Fakturan kommer som mail och läggs även till under fliken Fakturor.
18. Hur beställer jag frakt/Vart ser jag att frakten är godkänd?
För att beställa frakt/ få ett fraktförslag så loggar ni in på hemsidan, går till fliken Fakturor och trycker på ”begär förslag” bredvid den faktura det gäller.
Ni kommer då få ett kostnadsförslag som ni ska godkänna minst 2 dagar innan avhämtningen.
Frakten är godkänd när ni erhållit faktura på fraktkostnaden.
Ni kan betala genom kortbetalning, BG eller att sätta över direkt till kontot. All information kring betalning kommer i mailet med fakturan.
20. Min faktura står inte som betald.
Om ni har betalt via BG / Konto så tar det en arbetsdag innan vi ser pengarna och er faktura blir markerad som betald.
21. Var ligger auktionsarkivet?
Auktionsarkivet hittar ni längst ner på sidan eller genom denna länk: http://tovek.se/auktionsarkivet
Där finner ni alla avslutade auktioner.
22. Finns det garanti på objekten?
Nej, alla objekt säljs i befintligt skick. Det är upp till köparen att kontrollera objekten vid aviserad tid för visning.
23. Jag har kundkort hos er, gäller det på nätauktionen?
Nej, för att kunna vara med och bjuda på våra nätauktioner måste du registrera dig på vår hemsida. Kundkortet gäller bara på våra "live"auktioner.
Ja, vi kan i samarbete med Nordic Finance erbjuda finansiering av de objekt vi säljer. Vänligen kontakta Stefan Wahlberg på 0760 - 217 286 för mer information.
För att vår leasingpartner ska kunna lämna offert på finansiering bör du skicka din ansökan senast 24 timmar före auktionsavslut.