
Vi försöker så gott vi kan att erbjuda frakt på de objekt vi har på auktion. Om du vet med dig att du inte kan hämta objektet på den tid och plats som är angivet för avhämtning, kolla först informationen som står under ropet gällande frakt för det objektet. Nedan har vi samlat så mycket information vi kan om frakt från oss och hur du går tillväga när du beställer frakt på ett vunnet objekt.
Du kan alltid kontakta oss med frågor gällande frakt innan du lägger bud på ett objekt. Kontaktuppgifter till ansvarig hittar du i informationen till varje rop.
Vi försöker förhandla med olika transportörer för att få det bästa pris vi kan för att frakta. De allra flesta väljer ju att hämta varorna själva så vi har inte så stor volym och dessutom är det olika orter och väldigt varierande storlek. Våra priser kan därför uppfattas som höga - men det är helt enkelt det bästa vi kan erbjuda. Vi jobbar såklart vidare på att förhandla med transportörerna.
Vi skickar paket, halv- eller helpall och väljer alltid det bästa alternativet baserat på det du önskar få skickat.
Nedan är några exempel på priser i ganska vanliga fall. Men notera att det kan variera från fall till fall. Maxmått på paket är 1,2 meter och är det större än det så tillkommer avgift för skrymmande.
Vikt och storlek avgör priset för frakt, och vi samfraktar i största möjliga mån när det finns flera köp på samma auktionsort. Priset anges exkl. moms (25% tillkommer) och kostnad för packning samt extra emballage, m.m. kan tillkomma.
När du vunnit objektet och fått fakturan kan du be om ett fraktförslag. Det gör du under MINA SIDOR > FRAKT. Varje fraktförfrågan hanteras manuellt av oss men vi försöker hantera de snabbt - under normal arbetstid bör det ha kommit ett svar inom en timma. Svaret är en kostnad som du behöver godkänna för att påbörja frakthanteringen. Om vi anser att objekten på fakturan inte går att frakta så gör vi avslag med en förklaring.
Från de flesta av våra auktioner går det bra att boka frakt, speciellt om objekten är små eller i kartong. Gällande fraktvillkor står alltid angivet inne på varje objekt under rubriken Frakthjälp.
Vi förbehåller oss rätten att bedöma om och hur vi kan frakta objekten. Ett tips är att kontakta våra fraktansvariga innan du lagt bud, för att kontrollera möjligheten samt pris för frakt. Fraktfrågor ställs till: frakt@tovek.se alt. tel 0346-48777.
Vi skickar paket, halv- eller helpall. Även större objekt/specialtransporter kan ordnas i vissa fall, och förfrågan samt hantering sker manuellt. Kontakta frakt@tovek.se alt. tel 0346-48777 .
Vikt och storlek avgör priset för frakt, och vi samfraktar i största möjliga mån när det finns flera köp på samma auktionsort. Ett paket kostar i regel 200-600 kr, halvpall från 1150 kr och helpall från 1950 kr. Priset anges exkl. moms (25% tillkommer) och kostnad för packning samt extra emballage, m.m. kan tillkomma.
Frakthjälp skall beställas senast 2 arbetsdagar innan ordinarie utlämningdag. Kontakta frakt@tovek.se eller begär fraktförslag enligt punkter nedan;
Fraktförslag måste godkännas minst 2 dagar innan avhämtning (kl 15.00).
Vid frågor eller problem – ring oss tel 0346-48777 eller maila frakt@tovek.se.
Vi skickar i regel alltid frakterna efter avslutad avhämtningsdag. Senast några dagar efter avhämtningen ska din frakt vara på väg till dig.
Om du ej får leveransavisering, ej heller får din frakt inom rimlig tid efter avslutad avhämtningsdag, kontakta oss på frakt@tovek.se eller tel 0346-48777.
Kom ihåg att vissa högtider, semestertider m.m kan påverka leveranstiden.
Om ditt objekt blivit skadat under frakt som är beställd genom oss, ansvarar vi för reklamationen.
Anmälan om reklamation tillsammans med foto på skada och gods, plus annan värdefull information, måste inkomma inom 48 timmar efter att du mottagit leveransen.
Kontakta oss på frakt@tovek.se eller 0346-48777.
Om du vill boka din frakt själv krävs vissa förberedelser. Tag kontakt med våra fraktansvariga för uppgift om objektets storlek och vikt, så att bokningen blir korrekt. Dessutom finns vissa avhämtningstider som är viktiga att följa, då våra auktionsansvariga vill tömma auktionsplatsen på avhämtningsdagen.
Budfirmor och åkerier vill att bokat gods skall vara färdigt när de hämtar, därför behöver vi förbereda era köp i kartong eller på pall vilket kostar extra. Kontakta de fraktansvariga för information om detta i god tid innan du gör din bokning. Kontaktuppgifter är frakt@tovek.se samt tel.nr 0346-48777.
Extra kostnader för packning och emballage faktureras i förväg, och det är viktigt att vi får fraktsedlar och kartongetiketter via mail i god tid för uppmärkning av ert gods.